طرز کار گرماتاب هیتر تابشی

طرز کار گرماتاب هیتر تابشی

گرماتاب هیتر تابشی

حدیدترین سیستم گرمایشی که برای گرم کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرد، گرماتاب هیتر تابشی است. در این روش برای گرم کردن فضا، روش تابش به کار برده می شود.

در واقع این روش از طبیعت الهام گرفته شده است. خورشید یک منبع انرژی تابشی است که با تابش نور خود زمین را گرم می کند. در این روش گرمای تولید شده تبدیل به امواج مادون قرمز می شود. این امواج از طریق سطوح منعکس کننده،

به احسام و سطوح تابیده می شوند و به این ترتیب محیط اطراف را گرم می کنند.

از آنحایی که هوای گرم سبک است و به سمت بالا می رود، استفاده از سیستم های گرمایش قدیمی برای گرم کردن فضاهای بزرگ با سقف بلند مناسب نیستند. در این مکان ها بهتر است از گرماتاب های هیتر تابشی استفاده شود. گرماتاب ها قدرت بالایی دارند و برای گرم کردن فضاهای باز و بسته به کار می روند. از گرماتاب هیتر تابشی برای مکان هایی نظیر مرغداری، باشگاه های ورزشی مساجد، روف گاردن، بالکن و …. استفاده می شود.

در گرماتاب هیتر تابشی میزان انرژی مصرفی بسیار کمتر از سیستم های گرمایش سنتی می باشد. به همین دلیل با انتخاب هیتر های تابشی می توان میزان هزینه ها را کاهش داد. علاوه بر این در هیترهای تابشی نیازی به جریان هوا برای انتقال گرما نمی باشد. همین امر باعث می شود که این سیستم گرمایش در گلخانه ها و مرغداری ها انتخاب مناسبی باشد، زیرا مانع از انتقال گرد و غبار و بیماری ها می شود.

طرز کار گرماتاب هیتر تابشی

در سیستم گرمایشی تابشی گرماتاب، همانطور که از نام آن مشخص است، انتقال گرما از طریق تابش انرژی اتفاق می افتد. سیستم گرمایش تابشی گرماتاب در ارتفاعی از سالن نصب می شود. هیتر های تابشی دارای لوله هایی از جنس فولاد می باشند. سوخت و هوا وارد این لوله ها می شود. با استفاده از یک مشعل مخصوص که به یک لوله با شکل U متصل شده، شعله را با طول زیاد درون لوله با ضریب تابش زیاد ایجاد می کند.

حرارت ناشی از ایجاد شعله باعث تبدیل گرما به امواج ماون قرمز می شود. این امواج توسط سطوح منعکس کننده ذوزنقه ای شکلی که در بالای لوله آتش قرار دارد، به سطوح و اجسام می تابد. به این ترتیب گرما در سطوح کف لیحاد می شود. گرمای حاصل از تابش گرماتاب مانند گرمای خورشید به صورت مطلوب محیط و اجسام زا گرم می نماید.

در گرماتاب های تابشی، انرژی مادون قرمز تولید می شود. این امواج توسط اجسام موجود جذب می شوند. به همین دلیل میزان اتلاف گرما در مقابل جریان هوا بسیار ناچیز می باشد.

 

GR-0200-W1

هیتر سرامیکی GR 0200

استاندارد های مورد نیاز گرماتاب هیتر تابشی

در زمان طراحی و پیاده سازی سیستم های گرماتاب تابشی باید عواملی نظیر راندمان مشعل، کاهش میزان مصرف انرژی، کاهش هزینه های تولید و نگه داری مورد توجه قرار بگیرد. طراحی اصولی این سیستم می تواند بر عملکرد گرماتاب بسیار تاثیر گذار باشد. در ساخت گرماتاب های تک مشعل با سوخت گاز، رعایت استاندارد اروپایی BS-EN416-1  و استاندارد ملی ISIRI-1287-1 ضروری می باشد.

تولید کنندگان مختلف، سیستم های گرمایش گرماتاب را با ظرفیت های متفاوتی تولید می کنند. اما به طور میانگین این سیستم گرمایشی با ظرفیت های بین 22 تا 50 کیلو وات تولید می شود. در این سیستم ها هر 10 کیلو وات ظرفیت مشعل، تقریبا 1 متر مکعب گاز شهری نیاز دارد. برای محاسبه میزان انرژی گرماتاب های تابشی، می توان نتیجه گرفت که مثلا گرماتاب با ظرفیت 50 کیلووات در هر ساعت 5 متر مکعب گاز شهری مصرف می نماید.

طراحی و نصب سیستم های گرماتاب هیتر تابشی

سیستم های گرمایش تابشی ار لحاظ نوع طراحی شامل موارد زیر می باشند.

  • سیستم‌های گرمایش از کف
  • سیستم‌های گرمایش از دیوار
  • سیستم گرمایش از سقف

به سیستم های تابشی از سقف و دیوار، سیستم های کم حرارت هم گفته می شود. در این نوع از گرماتاب های تابشی، سطح گرمایش وسیع است. به همین دلیل برای تولید گرما به درجه دمای کمتری نیاز می باشد. با توجه به فضای مورد نظر، بالاترین درجه سطح گرمایشی بین 29 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد. با کمک سیستم های گرمایش تابشی از سقف و دیوار می توان گرمایی مطبوع با رطوبت مناسب در محیط ایجاد کرد.

سیستم های گرمایش تابشی سقفی با نام گرمایشی تشعشعی هم شناخته می شود. در گرماتاب های سقفی پنل های گرمایشی با فاصله‌ چند متر از سقف آویزان می‌شوند و دمای سطح آن‌ها بسیار بالاتر از سیستم‌های گرمایش از کف و دیوار است. در این روش تشعشعات گرما از سمت بالا بر روی اجسام تابیده می شود و خیلی زود باعث گرم شدن اجسام و افراد حاضر در محیط می شود. گرماتاب های تابشی سقفی برای استفاده در محیط های پر تردد بسیار مناسب می باشد. به دلیل مصرف انرژی کم و بازدهی انرژی گرمایی بالای این سیستم در تولیدی‌ها، انباری‌ها و سالن‌های ورزشی استفاده می شود.

GR-0100-W1

هیتر سرامیکی GR 0100

مزایای استفاده از گرماتاب هیتر تابشی

  • این سیستم گرمایشی نسبت به لوازم گرمایشی دیگر مقرون به صرفه می باشد.
  • نصب این سیستم گرمایشی نیاز به زمان کمتری نسبت به سایر تجهیزات گرمایشی دارد.
  • گرماتاب هیتر تابشی را می توان تنها در ساعات کاری کرد.  به همین دلیل میزان مصرف انرژی کاهش یافته و در هزینه ها صرف حویی می شود.
  • عدم نیاز به موتورخانه مرکزی و سایر تجهیزات یکی دیگر از دلایل محبوبیت این سیستم گرمایشی است.
  • با ایجاد گرمایش در سطوح نزدیک به زمین مانع از هدر رفت انرژی می شود.
  • گرماتاب های تابشی قابلیت استفاده در فضاهای باز مانند روف گاردن را دارند.
  • قابلیت ایحاد گرمایش منطقه ای و قابل کنترل از ویژگی های دیگر این سیستم گرمایشی است.
  • طراحی بر اساس استاندارد های محیط زیست باعث شده تا سیستم گرماتاب هیتر تابشی آسیبی به محیط وارد نکند.
  • قابلیت ضد آب بودن این سیستم، امکان استفاده از آن را در شرایط بارانی فراهم نموده است.

نصب و فروش گرماتاب هیتر تابشی

فروشگاه اینترنتی فدک بازار با سال ها تجربه در زمینه فروش  نصب و راه اندازی انواع سیستم های گرمایشی، آماده ارائه هر گونه خدمات نصب و نگهداری  فروش  سیستم های گرماتاب،  هیتر تابشی، توسط کادر متخصص خود می باشد. برای دریافت مشاوره و قیمت  در زمینه تجهیزات گرمایشی می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید. و از مشاوره رایگان و حرفه ای این مجموعه بهره مند شوید.

malekpor ملک پور